X
تبلیغات

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

گروه درسی فيزيک

گروه درسی فيزيک
 
اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 اراک

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاريخ پنجشنبه هشتم بهمن 1388 توسط 

فعالیت 1- صفحه ی 5 کتاب درسی

 

شما نیز به اتفاق دیگر اعضای گروه خود , فهرستی از کاربرد های فیزیک در فناوری تهی کنید و به کلاس درسی ارائه دهید .

پاسخ : کاربرد فیزیک در فناوری امروز بسیار گسترده است .

1- کلیه ابزار آلاتی که در علوم الکترونیک و پزشکی , صنایع ماشینی و غیره مورد استفاده , قرار می گیرند همگی توسط علم فیزیک طراحی وساخته شده اند.همچنین فیزیک جدید که خود مبحث بسیار گسترده ای است دیدگاه جدید وپیشرفته ای را ایجاد کرده که نمونه هایی

از آن عبارتند از : استفاده از لیزر در علم پزشکی ویا استفاده از انرژی هسته ای در موارد مخنلف وکاربرد انرژی خورشیدی .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فعالیت 2- صفحه ی 6 کتاب درسی

 

فهرستی از غذاهایی که در یک روز معیٌن مصرف می کنید به همراه مقدار تقریبی آن ها تهیه کنید . با استفاده از این فهرست وجدول (1-1)

مشخص کنید که در این روزط معٌین , بدن شما چه مقدار انرژی از این مواد غزایی کسب می کنند .

 

پاسخ :

مقدار انرژی حاصل از مقدار

مصرف شده

مقدار انرژی به ازای یک گرم

مقدار مصرفی

نام غذا

KJ 940

KJ 4/9

gr  100

گوشت پخته

KJ 690

KJ 6/4

gr  150

پلو

KJ 930

KJ 3/9

gr 100

بستنی

KJ 450

KJ 5/1

gr 300

نوشابه

KJ 1110

KJ 2/22

gr 50

شکلات

KJ 225

KJ 5/4

gr  50

پنیر تازه

KJ 1173

KJ 1/39

gr 30

چربی

KJ 90

KJ 9/0

gr 100

گوجه فرنگی

KJ 840

KJ 8/16

gr 50

شکر

KJ 1020

KJ 8/6

gr 150

تخم مرغ

KJ 450

KJ 8/1

gr 250

شیر کم چربی

KJ 420

KJ 1/2

gr 200

پرتقال

KJ 480

KJ 4/2

gr 200

سیب

 

<------- جمع کل  KJ 8818------->

 

یعنی با رژیم غذایی گفته می شود در یک روز KJ 8818 انرژی از مواد غذایی کسب می شود.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فعالیت 3- صفحه ی 13 کتاب درسی

با بحث در گروه خود, پایستگی انرژی را در مرد  راه رفتن آسان به کار برید و نتیجه را به کلاس درس ارائه دهید.

پاسخ :انرژی شیمیایی مواد غذایی که انسان مصرف می کتد ,در بدن تبدیل به انرژی جنبشی می شود که به صورت راه رفتن آشکار

می شود . این انرژی به زمین منتقل شده و تبدیل به انرژی درونی (گرما) می شود.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

---------- ادامه در صفحه ی بعدی --------

 

فعالیت 4- صفحه ی 21 کتاب درسی

معماری سنتی ایران به ویژه در مناطق گرمسیری نشان دهنده ی توجه خاص ایرانیان در استفاده صحیح و موثر از انرژی خورشیدی در زمان های قدیم است . در این زمینه تحقیق کنید و نتیجه را به کلاس خود گزارش دهید .

 

پاسخ : کلاً در این منازل اکثرا ً به صورت شمالی جنوبی ساخته می شود که از نور خورشید حد اکثر بهره را ببرند و معمولاً در نقاط گرمسیری

نظیر یزد بادگیر هایی روی بام تعبیه می کنند تا از این انرژی که منشاء آن خورشید است جهت خنک کردن منزل استفاده گنند. ظمناً ساختمان های

قدیمی دارای زیرزمین هایی بودند که در فصل گرما خنک ودر فصل سرما گرم بودند.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فعالیت 5- صفحه ی 25 کتاب درسی

چند وسیله ی برقی را در گروه خود در نظر بگیرید و توضیح دهید که که انرژی الکتریکی که به هر یک از آن ها داده می شود , چگونه در نهایت

به گرم شدن محیط می انجامد .

پاسخ :یک وسیله سرد کننده مثل یخچال ها را در نضر می گیریم . در موتور یخچال انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی تبدیل می شود . موتور یخچال گرمای درون یخچال را به بیرون منتقل می کند (داخل یخچال سرد میشود) اما همه ی انرژی الکتریکی به کار مفید تبدیل نشده و در موتور

گرما تولید می شود در نتیجه انرژی الکتریکی مصرف شده منجر به گرمتر شدن محیط می گردد .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فعالیت 6- صفحه ی 26 کتاب درسی

در گروه خود تحقیق کنید . گرم تر شدن کره ی زمین چه اثرنامطلوبی می تواند بر زندگی و محیط زیست داشته باشد . نتیجه تحقیق خود را به کلاس ارائه دهید .

پاسخ : گرم تر شدن هوای کره زمین اثر های زیادی دارد که از جمله :

1-     ذوب شدن یخ های قطبی که خود بهعث بالا آمدن سطح آب دریا ها و در نتیجه فرو رفتن قسمتی از خشکی در درون آب است .

2-     گرم تر شدن هوا باعث ازدیاد تبخیر شده و نها یتا ً قسمت هایی از زمین دچار خشکسالی و نقاط دیگری در معرض خطر سیل

 قرار می گیرند .

3-     افزایش حرارت باعث گرم شدن کره زمین شده که نهایتاً منجر به افزایش انرژی شده که این حالت باعث ایجاد طو فان های شدیدی

در بعضی نقاط زمین به خصوص روی اقیانوس ها گشته که موجب خسارت سنگینی خواهد شد .

4-گرم تر شدن هوای کره ی زمین موجب مصرف انرژی اضافی در فصل تابستان به جهت خنک کردن محیط زندگی می شود .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تمرین های پایانی فصل اول صفحه ی 28 کتاب درسی سوال 11 و 12

سوال 11 :الف : سوخت های فسیلی به هنگام مصرف مقداری گاز متصاعد می کنند که سبب آلودگی هوا می شود . تحقیق کنید برای جلوگیری از آلودگی هوا چه باید کرد ؟

 پاسخ :منابع مصرف سوخت های فسیلی غالاً عبارتند از : کار خانه ها , نیروگاه های حرارتی , خودروهای عمومی و شخصی ,وسال گرما زای عمومی و خصوصی و غیره . برای کاهش می زان آلودگی توسط این منابع باید تا حدی که امکان دارد در مصرف آن هاصرفه جویی کرد و استفاده

بهینه به عمل آورد . در مورد کارخانه ها و نیروگاه های حرارتی باید از فیلتر مخصوص تصفیه کننده ی گاز های خروجی استفاده کرد و نیز باید این تاسیسات را در فاصله ی مناسب و دور از شهر احداث نمود ,در مورد خودروها عمومی و شخصی باید ضمن رسیدگی و تنظیم مداوم موتور , در صورت امکان سوخت گازوئیل یا بنزین ان ها را با سوخت های گاز های طبیعی جایگزین کرد و خودرو های عمومی برقی چون قطار و مترو را به کار گرفت .

ب : نتیجه تحقیقات خود را به صورت پیشنهاد ارائه دهید .

پاسخ :سوخت ناقص مواد نفتی باعث آلودگی هوا می گردد که لازم است موتور وسایل نقلیه تنظیم کار کنند تا احتراق در آن ها کامل انجام شود .

سوال 12 : تحقیق کنید در محل زندگی شما ,امکان استفاده از کدام یک از انرژی های تجدید پزیر وجود دارد ؟

پاسخ : معمولاً انرژی خورشیدی و انرژی باد که از انرژی های تجدیدپذیر می باشند در اکثر نقاط قابل بهره برداری می باشند ,به خصوص انرژی خورشیدی انرژی ایی که از این دو بیشتر و دسترس بوده و استفاده از آن هم آسان تر است از سوخت های گیاهی می باشد .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

فعالیت 1- صفحه ی 31 کتاب درسی

آیا می دانید که چگونه خطای حواس ما می تواند باعث نتیجه گیری اشتباه درباره ی دمای جسم ها شود ؟ آزمایشی طراحی کنید و آن را انجام دهید که

این خطا را نمایش دهد . نتیجه آزمایش را برای دوستان خود گزارش کنید .

پاسخ : دو تشت یکی آب گرم و دیگری آب سرد در نظر می گیریم . دست چپ را در آب سرد و دست راست را در آب گرم قرار می دهیم . بعد از

چند لحظه هر دو دست را در یک تشت آب ولرم قرار می دهیم در این صورت دست چپ آب را گرم تشخیص می دهد و دست راست آن را سرد تشخیص میدهد .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فعالیت 2- صفحه ی 33 کتاب درسی

در توضیح ساختمان دماسنج دیدیم که لوله ی باریک باید خالی از هوا باشد. تحقیق کنید که وجود هوا در لوله ی باریک چه اشکالی به وجود می آورد.

پاسخ: وقتی هوا داخل لوله باشد,مانع از انبساط مایع دماسنج می شود و دمای واقعی را نشان نمی دهد و ممکن است باعث ترکیدن دماسنج می شود .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فعالیت 3- صفحه ی 34 کتاب درسی

با استفاده از جدول (2-1) گستره یقابلیت استفاده از هر یک از دماسنج های الکلی و جیوه ای را تعیین کنید .

ماده

نقطه ی انجماد

نقطه ی جوش

الکل

115-

79-

جیوه

39-

357-

پاسخ : قابلیت استفاده از دماسنج الکلی , دمایی بال تر از دمای انجماد الکل و دمایی کمتر از دمای جوش الکل است .

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فعالیت 4- صفحه ی 35 کتاب درسی

تحقیق کنید در دماها یی که در گستره ی کار دماسنج های جیوه ای و الکلی نیستند دم را چگونه و با چه ابزاری می توان اندازه گرفت ؟

پاسخ : برای این گستره ها معمولاً از وسالی به نام ترموکوپل استفاده می شود . در ترموکوپل از دو فلز فختلف نشکیل شده که به هم جوش داده

شده اند و انتهای آن ها از طریق سیم به یک ولت سنج وصل شده است . در هر دمایی بین این دو فلز یک اختلاف پتانسیل به وجود می آید که این

اختلاف پتانسیل متناسب با دما ی نقاط تماس دو فلز است . بنابراین با اندازه گیری اختلاف پتانسیل وتبدیلآن به دما ,می توان دماهای خیلی زیاد یا

خیلی کم را اندازه گرفت . دماسنج های ویژه ای نیز وجود دارد که به تابش نور مادون قرمز حساس هستند و با اندازه گیری شدت تابش می توان

دما را اندازه گیری کرد این نوع دماسنج ها را دماسنج های طیفی می نامند .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فعالیت5-  صفحه ی 36 کتاب درسی

شکل زیر یک (در کتاب ) یک دماسنج پزشکی را نشان می دهد . با توجه به شکل تفاوت هایی را که این دماسنج با دماسنج جیوه ای معمولی دارد

بیان کنید .

پاسخ :در دما سنج پزشکی از الکل به جای جیوه استفلده می شود . تغییرات محدوده ای از دم (  C 42-30 درجه ) را نشان می دهد . بالا تر از مخزن جیوه مسیر داخل لوله منحرف شده است که باعث می شود الکل خیلی سریع پایین نیامده وفرصت خواندن آن فراهم باشد .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فعالیت 6- صفحه ی 38 کتاب درسی

آزمایش های دیگری طراحی کنید که در آن ها دو یا چند جسم غیر هم دما در تماس با یکدیگر قرار گیرند . آن گاه دمای تعادل آن ها را در وضعیت تعادل گرمایی اندازه بگیرید . روش کار خود را در هر مورد شرح دهید .

همچنین با انجام یک آزمایش تحقیق کنید که وقتی دو جسم هم دما در تماس کامل با یکدیگر قرار می گیرند ,تغییری در دمای آن ها روی نمی دهد .

پاسخ : یک تکه میخ آهنی را داغ کرده ودر یک لیوان آب سرد می اندازیم . بعد از مدتی دمای آب ویخ به تعادل می رسد و با اندازه گیری دمای تعادل متوجه می شویم که دمای تعادل کمتر دمای یخ و بالا تر از دمای آب است .

یک لیوان آب C30 با یک سطل آب C30 در نظر می گیریم . گرمای آب سطل بیشتر از گرمای گر مای آب لیوان است (چون مقدار آب زیاد است ) و هر دو هم دما هستند . آب لیوان را به آب سطل اضافه می کنیم و بعد از تعادل , دما  را اندازه می کیریم . می بینیم همان C 30  است ,چون اختلاف دما وجود ندارد ,تبادل گرمایی صورت نمی گیرد . یا با انداختن یک میخ با دمای C 30 به درون آب با دمای C  30 هیچ تبادل گرمایی صورت     نمی گیرد و دمای نهایی با دما هر کدام مساوی است .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

--------------- ادامه در صفحه ی بعدی ---------------

 

 

فعالیت 7- صفحه ی 44 کتاب درسی

در آب گرم کن ها چگونه از اتلاف گرمای آب داغ موجود در مخزن جلوگیری می کنند ؟

پاسخ : مخزن آب گرم کن دو جذاره می سازند که بین دو جدار هوا قرار می گیرد . چون هوا رسانای ضعیفی است بنابراین از اتلاف گرما جلوگیری می کند .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 


.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک